fredag 11. februar 2011

BLI KJENT MED SETELASTUDENTENE


Vicente Moya Argoti (32) fra Guayaquil

Vicente er gift med Magali Casto Flores (33) og er på Setela sammen med hele familien sin. De har 4 barn, den minste bare to uker gammel.
Både Vicente og Magali er fulle av humor og latter, og de har nesten alltid en vittig kommentar på lur. Familien er utrolig sosial, det er nesten alltid folk hos dem. Det er ikke få ganger vi er blitt bedt på en godbit fra Ecuador hos dem.
Men Vicente forteller at før han ble kristen levde han et liv som han helst ikke vil snakke om. Han hadde ikke orden på noe, sier han og livet hans hadde ingen hensikt. Han drakk mye alkohol, og dette gikk ut over dagliglivet hans,
Men i 2004 skjedde det noe. "Broren min døde, og dette gikk hardt inn på meg. I en periode begynte jeg å drikke enda mer. Jeg trodde selv jeg hadde kontroll over dette, og bestemte meg for å slutte. Men det holdt bare i to uker. Jeg var livredd for å bli som min far, som også var alkoholiker,og tilslutt ba jeg naboen min som var kristen om å ta meg med til kirka som han gikk i", sier Vicente. "Jeg fikk en bibel av pastoren, og begynte å gå på gudstjenester. Litt etter litt ble jeg kjent med hvem Jesus er og ble en kristen. I løpet av det første året fikk jeg lyst til å drikke igjen, men så, som et Guds under forsvant lysten helt. Og siden har jeg ikke hatt lyst på alkohol. Dette året som jeg ble kristen, feiret jeg for første gang nyttårsaften sammen med familien min. Før hadde de vært overlatt til seg selv. Det ble en total forandring i livet og familielivet vårt. Vi giftet oss også rett etter at jeg ble kristen", forteller Vicente, "Jeg ble mye mer deltagende i det som skjedde heime med familien min". Noe undertegnede kan skrive under på, for jeg kjenner ingen andre menn her ute som er så flinke til å hjelpe til i huset som Vicente.

Magali fulgte mannen sin i kirka, selv om hun ikke hadde noe personlig forhold til det. "Forandringen med han var så stor, og alt ble så mye bedre hjemme hos oss, at jeg var bare nødt til å være med ham". Helt fram til 2009 fortsatt Magali slik. Men så en dag, da hun hørte mannen sin tale i kirka, ble hun berørt av det han sa, og det gikk opp for henne hva det betyr å være en kristen. "Dermed fikk jeg også ta imot Jesus", sier hun.
Vicente forteller at han før dette skjedde, hadde begynt å tenke på Setela,"men jeg sa til Gud at hvis det ikke skjer noe med Magali kan vi jo ikke reise"
Og nå er vi her, som et Guds under, sier han
Det har vært hardt dette første året på Setela, særlig for Magali å bo så langt unna familien sin, som hun hadde daglig kontakt med hjemme i Ecuador "Men nå begynner jeg å venne meg til. Dessuten har jeg jo fått nye venner her" smiler hun.
Når jeg spør om framtida sier de at den bekymrer de seg ikke for. Vi vil være der Gud vil ha oss. "Jeg vil gjerne jobbe som pastor" sier Vicente, formidle evangeliet med iver og glede, legger han til". Og den gaven tror jeg Vicente har fått, jeg som har hørt han tale noen ganger.

Vicente og Magali har som sagt 4 barn: Andres, Mosés, Valentina og Sofia. Vær gjerne med å be for dem. De føler seg nok litt alene på Setela siden det ikke er så mange barn på dette kullet. Be også om at tida på Setela må bli lærerik og meningfull for hele familien.

Lite søte Sofia, som ble født 24.januar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar