mandag 28. februar 2011

BLI KJENT MED SETELASTUDENTENE


Oscar David Bellindo Zarate (27) fra Arequipa,Peru

Dette første studieåret på Setela har Oscar bodd alene på Setela. Men for nøyaktig en mnd siden, 4 febr, giftet han seg med sin kjære Nadia som også er fra Arequipa. De har flyttet inn i en av de ledige leilighetene som vi har for familier på Setela.
Jeg var nettopp og besøkte dem, og de virket svært så førnøyde med sitt nye liv.
Nadia som også er 27 år er utdannet tannlege og skal fortsett og arbeide med det. Men hun vil ta seg fri for å være med i gruppa som vi har for alle konene to dager i uka.
De to er også aktive i et nybrottsarbeid i en av bydelene her, sammen med en gruppe ungdommer. "Dette å være med å starte en ny menighet, har gitt oss mange nye erfaringer. Det har vært utfordrende og vi har ofte følt oss uverdige og utilstrekkelige. Men det har også vært utrolig stort mange ganger å merke hvordan Gud hjelper oss og løfter oss opp når vi er langt nede," sier begge to
Oscar har vokst opp i den luthersk kirka her i Arequipa. Helt fra han var 3 år har foreldrene hans tatt ham med på forskjellige aktiviteter der. Faren hans har jobbet i mange år som pastor. "Derfor har jeg ikke noen spesiell dag eller opplevelse jeg kan vise til når noen spør meg når og hvordan jeg ble kristen",sier Oscar. "Men litt etter litt har jeg forstått hva det dreier seg om. Konfimasjonstiden og ikke minst selve konfirmasjonen min betydde mye for meg. Det var et bevisst valg hos meg å konfirmere meg, og det var en konkret måte å vise andre at jeg ville være en kristen.
Oscar har vært aktiv i kirken der faren er pastor i mange år. Han spiller gitar og har også hatt ansvar i ungdomsarbeidet.
Han har hatt jobb i et datafirma og har trives med det. Firmaet har gått bra og hadde planer om utvidelse. "Men, sier Oscar, så ble jeg utfordret av misjonærer til å søke på Setela. Dette var slett ikke min plan, og jeg kom inn i en periode med mye tvil om hva som var rett for meg. Jeg ba mye, og jeg sa til og med til Gud at hvis Setela kommer til Arequipa skulle jeg søke. Dette var akkurat i den perioden det begynte å gå rykter om at seminaret kanskje skulle flyttes. Jeg ville gjerne gjøre Guds vilje, men på samme tid hadde jeg lyst til å fortsette i min gamle jobb. Arbeidgiveren min tilbød meg til og med mere lønn hvis jeg ville fortsette. Og jeg bekymret meg mye for dette meg penger hvis jeg skulle gå på Setela. Jeg visste at lønna ville bli dårlig. Men jeg opplevde konkret at Gud gav meg ro for at Han alltid vil gi meg det jeg trenger, slik Han har lovet.
Så endte det jo opp med at Setela ble flytta hit til Arequipa og alle unnskyldningene mine forsvant. Og her er jeg, og jeg er veldig takknemlig for at jeg nå får gå på Setela og lære så mye nytt".
Når jeg spør Nadia hvordan det har vært for henne å flytte inn på Setela, svarer hun at det er hun veldig fornøyd med. Det er ikke alle unge, nygifte par forunt å bo for seg selv i denne kulturen. De fleste har ikke råd til å skaffe seg noe eget å bo i. "Ved å bo her for oss selv, kan vi lære hverandre bedre å kjenne, og vi må bry oss mer om hverandre enn i en storfamilie. Dette tror jeg er bra," sier Nadia.
Ingen av de to er fremmede for en tjeneste i kirka i framtiden. Oscar tror nok at undervisning er hans sterkeste side, og kan kanskje tenke seg noe i den retningen.
"Jeg ønsker å være et instrument for Gud,der hvor han kaller meg til å være", avslutter han.
Vær med å be for det den nye lille familien, studietiden, framtidsplaner og nybrottsarbeidet som Oscar og Nadia er med i her i Arequipa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar