fredag 3. juni 2011

BLI KJENT MED SETELASTUDENTENE


Wilfredo Timoteo Tapia Chipana fra Arequipa

Wilfredo er en av de eldste studenten vi har på Setela. Han er enslig og bor heller ikke på området til Setela. Men han følger studiene på fulltid og er svært takknemlig for at han endelig har fått denne sjansen. Det har vært en drøm for han i mange år, forteller han.
Wilfredo ble kristen for ca 10 år siden. Før den tid hadde han tenkt lite på alt som hadde med Gud å gjøre. Han og familien hans var katolikker, og gikk til messe av og til, slik som en god katolikk bør gjøre.
Men så ble han invitert av sjefen på arbeidsplassen sin til å bli med på gudstjeneste i en evangelisk kirke. Han gikk, kun for å tilfredstille sjefen, forteller han videre.
" Jeg hadde aldri før lagt merke til hva evangeliet er for noe", forteller han "og jeg kjente at dette ville jeg høre mer om. Etter en stund gikk det opp for meg at det var dette jeg trengte i livet mitt, og jeg ble en kristen. Jeg ble straks veldig aktiv i kirka, kunne liksom aldri få nok, jeg tok mange kurs og studerte nesten alltid noe som hadde med Bibelen å gjøre, når jeg hadde tid. Jeg ble etterhvert kjent med den lutherske kirka, og fant ut at det den stod for, var noe for meg. Jeg begynte å studere på Clet (bibelskolen her) og fullførte alle kursene. Jeg har også i mange år undervist og holdt taler. Jeg synes det er helt perfekt nå, da jeg kan studere samtidig som jeg har praksis i en kirke. På den måten får jeg påfyll selv, og kan få dele det med andre etterpå. Ellers tror jeg det hadde blitt overfullt", sier han smilende. Han sier også at han er godt fornøyd med det faglige nivået på Setela. "Jeg har aldri før fått så grundig opplæring, og det har gitt meg mange nye perspektiver som hjelper meg bl.a når jeg skal forberede en tale"
" Å få stå i den tjenesten Gud kaller meg til er mitt største ønske for framtiden. Tanken på en pastortjeneste er nok ikke fremmed for meg, men det må bli som Gud vil."
Det eneste som gjør hverdagen ekstra utfordrende for Wilfredo, er at han ikke var medlem av kirka før han begynte på Setela. Han hadde dermed ikke rett på stipend. Han ber oss derfor være med å be om at han rett og slett må få nok til det daglige brød. "Det har gått på et vis fram til nå, selv om det har vært tøft", sier han, "og mitt største ønske nå er at jeg ikke må avbryte studiet pga dette", avslutter han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar