mandag 9. mai 2011

BLI KJENT MED SETELASTUDENTENE


Yolanda Vilcahuaman Cayllahua (25) fra Arequipa

Yolanda er ei svært så aktiv dame. Det er ikke lett å få en avtale med henne, for hun er stadig opptatt med et eller annet.
Yolanda har vokst opp i den lutherske kirka. Mora tok henne med helt fra hun var lita. Far var katolsk, men han jobbet i gruve og var bare heime hver 14.dag, forteller hun. "Da jeg var 14 år hadde jeg tatt et besvisst valg på at jeg ville være kristen og ble også medlem av kirka."
Yolanda har fått prøve mye av hva sorg og smerte og savn er. Da hun var 14 år mistet hun begge foreldrene sine iløpet av kort tid. Først døde faren plutselig av hjerteinfarkt. På dette tidspunketet lå allerede moren dødende av kreft på sykehuset.Dette var et hardt slag for ei jente på 14 år. Yolanda fortsatte å bo sammen med ei eldre og ei yngre søster. Den yngste var bare 11 år og Yolanda hadde mye omsorg og ansvar for henne. "Familie og medlemmer av kirka hjalp oss mye i denne perioden, også slik at vi etterhvert fikk studere. Det økonomiske grunnlaget var jo ikke akkurat godt for 3 unge jenter, den eldste alenemor på 21."
På mitt spørsmål om hun ikke ble bitter på Gud etter å ha mistet så mye, svarer Yolanda at hun var nok trist og deprimert i lange perioder, men aldri sint på Gud. "Jeg erfarte heller at Han var der når jeg trengte Ham som mest, når foreldrene mine ikke var der, og at Han aldri forlot oss.
Det som heller gjør meg trist nå, er at mine eldste 4 søsken ikke er kristne. Jeg spør ofte meg selv hvor lenge jeg må vente før jeg får det bønnesvaret," sier hun.
Yolanda er utdannet lærer og jobbet som det to år før hun startet på Setela. Hun forteller at hun helt fra hun ble medlem har vært aktiv i kirka, både i søndagskole, blant ungdommer, i lovsangsgruppe etc. Nå er hun veldig aktiv i nybrottsarbeid i en av bydelen i Arequipa, Hunter. Dette er den bydelen som har mest gatebarn i Arequipa. "Jeg ønsker så å være med og så Guds ord i hjertet på disse barna. Det kan forandre hele livet og framtida for dem," sier hun. Derfor er Yolanda opptatt nesten hele helga med dette. De starter opp på lørdagen med å gå ut og invitere barna, så har de samling med dem i kirka med forskjellige aktiviteter og andakt. Etterpå er det ut igjen å leke, sparke fotball med ungdommer som møter opp, for så å ta disse med seg inn i kirka og ha samling med dem. På søndag morgen er det påan igjen med å ut å invitere alle aldersgrupper til gudstjeneste for så å være aktivt deltagende i den. Jeg er imponert over innsatsen.
De andre dagene i uka studere altså Yolanda på Setela. "Det har vært et ønske hos meg lenge, men jeg har alltid stolt på at Guds vilje vil skje med meg, også i denne saken. Og nå er jeg her , og jeg liker så godt å studere teologi at jeg kunne tenke meg å fortsett med det etter Setela også. Mitt drøm for framtida er å kunne undervise andre, og å fortsette å være i arbeidet med barn og ungdom i kirka," avslutter Yolanda.
Vær gjerne med og be for Yolanda. At hun må beholde gleden over å være et Guds barn midt oppi alle oppgavene sine, og for veien videre framover for henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar