mandag 2. mai 2011

BLI KJENT MED SETELASTUDENTENE


Raul Apaza Dias (39) fra Juliaca/ Mollendo.

Raul er gift med Roxana Churata Humpire (28) også fra Juliaca. Men de siste 4 årene før de dro til Setela bodde de i Mollendo, hvor Raul var daglig leder i kirkas nærradio.
Raul og Roxana har to barn, Calef og Joshue. I juni venter de barn nr 3.
Raul ble kjent med kirka vår da han var 28 år. Broren hans hadde allerede gått fast der en stund. Han inviterte stadig med seg Raul. Men han gikk aldri. Ikke før han ble invitert med hjem til norske misjonærer på Alfakurs. "Da gikk jeg i ren nysjerrighet", forteller Raul, " jeg hadde så lyst til å se hvordan utlendinger bodde og levde." De ble servert mat på Alfakurset, og Raul og kameraten som også var med, følte de kom i "gjeld" på grunn av den. Derfor måtte de gå neste gang også, og ha mat med seg, fordi den brukte å gå på omgang blant deltakerne. "Jeg begynte å like det som skjedde der, sangene og det som ble sagt. Og dermed begynte jeg å gå mer og mer.Jeg hadde lest mye i Bibelen før og har nok alltid kjent en dragning til det som står der, men jeg hadde aldri tenkt å bli med i en kirke og bli aktiv der.
Jeg begynte å gå på ungdomsmøter og deretter på gudstjenester. Og etter en tid fikk jeg ta imot Jesus.
Raul studerte på denne tiden informatikk og journalestikk ved universitet i Juliaca.Han ble spurt om å jobbe frivillig i nærradioen som kirka hadde i Juliaca. Og dette ble altså begynnelsen på det som ble hverdagen for Raul helt fram til han begynte på Setela. Han hadde tenkt å jobbe i en helt vanlig radio. Men planene hans forandret seg da han ble kristen. Det er flott å kunne ha en så stor forsamling foran seg, som man har når man snakker i en radio. Han var med på å lage forskjellige typer programmer, og de hadde mange lyttere.
Også kona hans, Roxana, var en av dissse lytterne. Og lite ante hun om at mannen bak stemmen hun hadde hørt så mange ganger i radioen skulle bli mannen hennes.
"Jeg oppdaget fort at jeg trengte mer bibelkunnskap for å kunne gjøre en god jobb i radioen," fortsetter Raul. "Det ble til at jeg studerte på Clet i alle feriene mine, og jeg hadde praktisk talt aldri fri. Så ble jeg oppfordret til å søke på Setela. Da seminaret ble flyttet til Arequipa må jeg jo innrømme at avgjørelsen ble lettere å ta for oss. Roxana og jeg ble enige om at jeg skulle søke, så var det opp til andre om jeg kom inn." Og inn kom Raul. Begge to er enige om at det er godt å være her. I tillegg til alt de lærer, får de mer tid til hverandre som familie. De synes også det har vært godt med en pause fra en veldig travel hverdag i radioen. "Det var ikke mye jeg så til mannen min," forteller Roxana
Så er ønsket deres å vende tilbake til nærradioarbeid etter Setela."Men vi er forberedtpå alt. Vi et ingenting om framtiden. Det må bli som Gud vil," avslutter de.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar