onsdag 15. juni 2011

BLI KJENT MED SETELASTUDENTENE



José Arturo Maynita Mayhuire (49) fra Arequipa

Så var vi kommet til den siste studenten på Setela.
José er heller ingen ung eller uerfaren student. Han har jobbet som pastor i kirka vår i snart 10 år. Han har også en periode vært president i kirka på nasjonalt plan. Før det jobbet han på en av grunnskolene som kirka har her ute som lærer i musikk, samt at han har jobbet i litteraturforlaget til kirka. I tillegg har han vært vår kjære pastor dette 1 1/2 året vi har bodd i Arequipa. Vi har nemlig gått i kirka som han nå jobber som pastor i, mens han går på Setela i halv stilling. Vi har derfor vær så heldige å bli godt kjent med både han og den flotte familien hans. Kona Jenny, de fire jentene deres, samt svigersønn og barnebarn.
José ble kristen for over 25 år siden. Det var allerede den gangen en luthersk menighet i området der han bodde. En evangelist fra denne kirka gav aldri opp å invitere han til gudstjeneste. " Jeg hadde alltid argument for ikke å gå, men til slutt gav jeg etter og gikk med han. Da jeg satt og hørte på talen, sa de ting som gjorde at jeg tenkte at de kjente meg fra før, enda jeg visste at de ikke gjorde det, og Gud talte så sterkt til meg, at jeg ble kristen på denne første gudstjenesten. Det var særlig "den lille bibel" i Joh.3.16, samt noen andre sentrale vers som talte til meg. Det ble så stort for meg å høre at Gud ville tilgi meg, at jeg hadde ikke flere argumenter for ikke å bli kristen" fortsetter han.
Livet som kristen har ikke bare vært lett for José. Han var i en lang periode ikke med i menigheten p.g.a problemer." Jeg prøvde å glemme alt og leve som før, men jeg fikk det ikke til. Jeg lærte på denne tiden at Guds kjærlighet har ingen grenser, og at vi har en Gud som er full av muligheter. Jeg lærte også at vi ikke skal møte våre brødre og søstre med dom og kritikk, men med kjærlighet, og prøve å hjelpe dem som har det vanskelig, i stedet for å støte de bort."
José har i mange, mange år ønsket å studere på Setela. " Men jeg kunne ikke dra til Bolivia p.g.a ungene og studier. Derfor er det som et mirakel for meg at Setela nå er her i Arequipa og jeg har fått denne muligheten. Jeg lærer noe som er nyttig for meg i pastortjenesten og i livet som kristen hele tiden. Det er en stor gave som Gud har gitt meg, og som jeg ikke fortjener", sier han. José sier at hans ønske er å kunne fortsette som pastor på heltid igjen etter Setela.
Jenny, kona til José er også en aktiv dame. Hun støtter mannen sin mye i arbeidet i kirka, driver arbeid blant damene og er med på de fleste aktivitetene. Hun er nå også aktivt med i arbeidet vi har for konene på Setela. Men sin lange erfaring, har hun mye å bidra med i denne sammenhengen.
José og Jenny har mange historier å fortelle om hvordan Gud har hjulpet dem i vansklige stunder, både av åndelig og økonomisk art. Mitt favorittvers er Salme 32.8 sier Jenny. "Jeg vil lære deg og vise deg den vei du skal vandre, jeg vil gi deg råd med mitt øye." "Vi har fått erfare at dette verset er sant. Selv i de verste stormene i livet vårt, har ikke Gud forlatt oss, Han sørger alltid for oss, og har en vei videre for oss." avslutter det flotte ekteparet.
Vær med å be om for José og familien hans, menigheten og alt arbeidet de står oppi, at de alltid må få kjenne Guds omsorg og fred.

På første bilde ser dere familen med 3 av døtrene. På det andre datter og svigersønn,som er svært aktive med sang og musikk i kirka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar